استقبال ۱۰۰ میلیون نفری از برنامه‌ای بدون سلبریتی!-راهبرد معاصر

استقبال ۱۰۰ میلیون نفری از برنامه‌ای بدون سلبریتی!

«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 13
کد خبر: ۲۳۵۸۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، یکی از برنامه‌های موفق و پرمخاطب شبکه سه سیما در ایام ماه مبارک رمضان که توانست گوی سبقت را بین برنامه‌های معارفی و قرآنی رسانه ملی برباید، ویژه‌برنامه "محفل" بود که امروز به‌عنوان برنامه‌ای پرمخاطب در ترویج فرهنگ قرآنی است، فصل جدید "محفل" که به‌مناسبت ماه مبارک رمضان در 30 قسمت و با حضور اساتید ممتاز و بین‌المللی قرآن از کشورهای اسلامی تهیه و تولید شده است، امسال با بهترین فضا و دکور مناسب ایام ماه مبارک رمضان و با یک فضای معنوی و عرفانی خاص قرآن در قاب شبکه سه سیما نشست.

 

اساتید و قاریانی همچون احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، حامد شاکرنژاد همچنین رضوان درویش از کشور سوریه و حسنین حلو از کشور عراق و نیز کارشناسان و میزبانان ایرانی و بین‌المللی در این فصل برنامه «محفل» حضور داشتند، از طرفی در این برنامه سعی شده بود که از قاریان کودک و نوجوان و حافظان قرآن استفاده شود که بسیار این برنامه را جذاب‌تر کرده بود، همچنین بخش جدید برنامه امسال «محفل» که به‌عنوان شاخص‌ترین بخش این برنامه دیده شد دعوت از پدیده‌های قرآنی در همه سطوح و در همه رده‌های سنی بود که نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

 

ازآن‌جایی‌که «محفل» به‌عنوان یک برنامه فراگیر و پرمخاطب قرآنی جایگاه خود را در قاب تلویزیون تثبیت کرده و به‌عنوان یک محفل جهانی شناخته شده است لذا عظیم‌ترین گردهمایی قرآنی «محفل» هم همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور هزاران نفر از عاشقان قرآن از ایران و کشورهای اسلامی و مسلمانان در ورزشگاه 100هزارنفری آزادی برگزار شد که بازتاب جهانی پیدا کرد، حضور عاشقان قرآنی در برنامه قرآنی «محفل» شبکه سه سیما در آستانه افطار روزه‌داران، فضای معنوی و عارفانه‌ای را برای مخاطبان این برنامه رقم زد و موجب شور و هیجانی مضاعف برای عاشقان به قرآن شد.

 

از طرفی شکل دادن فضای اجرایی این برنامه و استودیوی ویژه «محفل» با بهترین شیوه دکوراسیون هم در نوع خود بی‌نظیر بود، از سوی دیگر حضور خانواده‌های قرآنی و خردسالانی که از کودکی با فضای قرآنی آشنا و مأنوس شدند از ویژگی‌های این فصل برنامه «محفل» بود همچنین قرائت قرآن توسط قاریان کودک و خردسال که برخی از آنها از حافظان قرآن بودند جلوه‌ای خاص به این برنامه قرآنی داده بود، از طرفی همنوایی و همخوانی قرآن توسط قاریان و میهمانان برنامه بسیار دیدنی بود.

 

«محفل» از شاخص‌ترین برنامه‌های قرآنی صداوسیماست که با نگاهی فراگیر و همه‌فهم به موضوع قرآن می‌پردازد و در واقع حضور اساتید قرآنی از یک‌سو در این برنامه و حضور افراد عاشق به قرآن با هر رده شغلی و حرفه‌ای از سوی دیگر، یک جذابیت خاصی به این برنامه داده بود همچنین برخی از آدم‌هایی که به‌عنوان قاری قرآن به برنامه محفل امسال دعوت شده بودند برای اولین بار با کلام‌الله مجید آشنا شده بودند و برخی از آنها هم به‌گفته خودشان در گذشته هیچ انسی و علاقه‌ای به قرآن نداشتند و یک اتفاق در زندگی آنها باعث شد عاشق قرآن بشوند و به‌سمت قرآن سوق پیدا کنند از ویژگی‌های برنامه «محفل» امسال بود و لذا دیدن این افراد در قاب تلویزیون یقیناً برای مخاطبان برنامه «محفل» جذاب و دیدنی بود و به‌طور حتم در ترویج فرهنگ قرآنی کاملاً می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

 

به‌هرحال «محفل» تنها برنامه موفق قرآنی در شب‌های ماه مبارک رمضان بود که نمره قبولی بالایی گرفت و به‌عنوان یک برنامه شاخص رسانه‌ای قرآنی درخشید از طرفی حضور میهمانانی از کشورهای اسلامی و بین‌المللی در این برنامه نشان داد که «محفل» جهانی شده است، حضور میهمانانی از کشورهای گوناگون با سلیقه‌ها و اندیشه‌های مختلف در برنامه «محفل» نشان داد که قرآن مرز نمی‌شناسد و متعلق به همه بشریت است. به‌هرحال «محفل» حالا تنها یک برنامه تلویزیونی نیست بلکه یک فکر و یک فضای وحدت‌گونه با حضور همه آحاد مردم از هر سلیقه و اندیشه در جهان است و می‌تواند به‌عنوان یک کنگره عظیم جهانی وحدت‌آفرین برای بشریت مطرح باشد.

 

برنامه «محفل» حالا به یک رویداد بزرگ قرآنی رسانه‌ای تبدیل شده است که می‌تواند میعادگاهی برای شیفتگان قرآن باشد تا همه قشرها از هر سلیقه و افکاری گرد قرآن بیایند و از سرچشمه زلال آن بهره‌مند شوند.

 

«محفل» به‌عنوان تنها برنامه شاخص قرآنی در قاب شبکه سه تلویزیون متولد شد و حالا شکوفه‌های آن به ثمر نشسته‌اند و این نوید را می‌دهد که در ترویج فرهنگ قرآنی با صلابت به پیش برود چرا که آینده از آنِ قرآن‌پژوهان است و برنامه تلویزیونی «محفل» امروز در جایگاهی قرار دارد که سرچشمه زلال کلام الهی است.

 

اما این برنامه توانست علی‌رغم پرداختن به سوژه‌های خوب و بکر و توجه به عوامل جذابیت، قسمت‌هایی هم بازدید چندین‌میلیونی همچون حضور صالح مهدی‌زاده و تلاوت او که به بازدید صدمیلیونی رسید، رقم بزند.

 

آنگاه که خورشید در هم پیچد/ و آنگاه که ستارگان همی تیره شوند/ و آنگاه که کوه‌ها به رفتار آیند؛ این معانی آیاتی از سوره تکویر بود که صالح مهدی‌زاده، قاری نوجوان 11ساله گیلانی در برنامه قرآنی «محفل» خواند و با تشویق مداوم داوران برنامه و استقبال گسترده مخاطبان رسانه ملی مواجه شد؛ استقبالی که باعث شد همه رسانه‌ها، بر این نوجوان قاری ممتاز متمرکز شوند تا به کنجکاوی مخاطبان برای دانستن بیشتر درباره شیوه و سبک زندگی مهدی‌زاده پاسخ دهند. فضای مجازی هم که همواره به‌دنبال ارائه سبک زندگی دیگری متفاوت با سبک زندگی قرآنی است، سکوتش را شکست و به تحسین این تلاوت زیبا و ماندگارپرداخت.

 

در اینستاگرام، تلاوت صالح مهدی‌زاده بیش از یکصد میلیون بار بازدید داشت و تعاملات مخاطبان با این قاری، بسیار مثبت بود. این نوجوان گیلانی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته است، موفقیتش را مدیون تلاش‌های پدر و مادر و همراهی برادرش است و استاد فلاح‌پور را مشوق خودش برای حفظ کل قرآن توصیف کرد. وی گفت که آرزو داشته است که یک روز در برنامه محفل حاضر شود و آن را هدیه‌ای از جانب خداوند مهربان می‌دانست.

 

آرزوی صالح مهدی‌زاده، شاید آرزوی هزاران نوجوان گمنامی باشد که در مسیر حفظ قرآن و زندگی به‌شیوه قرآنی قدم برداشته‌اند و حالا برنامه محفل، محملی برای به بار نشستن این آرزو شده است.

 

بند 7 راهبردهای کلان تحول، بر تقویت جاذبه‌های رسانه‌ای برای مخاطب با اتکا به نوآوری مضمونی و روشی تأکید شده است. برنامه محفل نشان داد بر این اصل راهبرد کلان سند تحول متعهد بوده است، همچنین بند هشتم محور سند تحول، پرورش جوان مؤمن انقلابی و الگوسازی از این جوانان برای مخاطبان است.

 

در توضیح این محور که از اهداف میان‌مدت سند تحول رسانه ملی است، آمده است: جامعه نیاز به سوژه‌هایی دارد که قدرت الهام‌بخشی داشته باشند و باعث ایجاد هویت و همبستگی ملی شوند. پرداختن به خط نیروی جوان جهادی، راهبردی امیدبخش و بن‌بست‌شکن است. این جریان در اقصی نقاط کشور حضور دارد و در بحران‌ها، ظرفیت عظیمی پای کار آمده و قدرت حل مسائل را داشته و با مردم ارتباط خوبی برقرار کرده است. باید به این جریان روحیه و جهت داد تا بتواند در بخش‌های دیگر خود را بروز دهند. این جریان باید تئوریزه شود تا بتواند انسجام اجتماعی فوق‌العاده یا ایجاد کند. از طرفی نمایاندن شیوه بازتولید نسل جدید انقلاب اسلامی بر بستر نهادهایی مانند مسجد، هیئت، دانشگاه و مدرسه بسیار مهم است و نشان‌دهنده زایا بودن انقلاب است.

 

براساس این رهنمورد، برنامه محفل با معرفی صالح مهدی‌زاده به مخاطبانی که در سایه قدرت رسانه و فراگیربودن رسانه‌های روشنفکری و در مواقعی رسانه‌های خارجی، در سبک‌های زندگی با ارزش‌های غربی و مادی سردرگم شده‌اند، می‌تواند یک نشانه برای قدم گذاشتن در مسیر سبک زندگی اسلامی و انطباق آن با ایرانیت و ملّیت باشد. اثرگذاری مثبت برنامه محفل به‌دلیل محتوای ارزشمند آن روی مخاطبان نشان می‌دهد که رسانه ملی دست‌کم با این برنامه توانسته است در ارتقای محتوا در زمینه سبک زندگی ـ ایرانی اسلامی و ارائه الگو درباره جوان انقلابی طراز موفق عمل کند.

 

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد می‌توان با یک برنامه‌سازی‌ای بر مبنای خلاقیت و نوآوری و توجه به سوژه‌های بکر و بدیع، حتی بدون سلبریتی و چهره‌ای بازدیدهای چندین‌میلیونی داشت و جامعه‌ای که همواره با انتخاب‌های آزاد و فضای باز فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را بعضاً به قاب تلویزیون ترجیح می‌دهد، 30 شب با یک برنامه تلویزیونی همراه شود. این اتفاق سرچشمه توجه به عوامل جذابیت در برنامه‌سازی، انتخاب سوژه‌های درست و از همه مهمتر نوآوری و خلاقیت است.

 

برنامه «محفل» به‌عنوان مهمترین برنامه قرآنی صداوسیما در ماه رمضان با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن ایران و جهان اسلام از شبکه سه پخش شد. «حامد شاکرنژاد»، «احمد ابوالقاسمی»، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «رضوان درویش» از سوریه و «حسنین حلو» از کشور عراق، کارشناسان ایرانی و بین‌المللی برنامه محفل بودند و اجرای این برنامه را «رسالت بوذری» به‌عهده داشت./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار